WEBVTT

00:00:03.840 --> 00:00:04.920
Ik of zij?

00:00:04.400 --> 00:00:05.240
Ja, ik.

00:00:08.080 --> 00:00:08.840
Ik ben het er niet mee eens.

00:00:08.880 --> 00:00:09.600
Nee.

00:00:09.560 --> 00:00:10.560
Ik ook niet.

00:00:11.680 --> 00:00:12.360
Ehm ...

00:00:12.360 --> 00:00:13.160
Omdat ...

00:00:13.160 --> 00:00:18.400
Ik ben het er niet mee eens, omdat ehm ... een CI ervoor bedoeld is om de horende wereld beter te kunnen begrijpen.

00:00:18.400 --> 00:00:20.360
Dat je het makkelijker kunt verstaan en kan communiceren.

00:00:20.360 --> 00:00:23.280
Maar ze moeten bij een CI niet verplichten om geen gebaren te mogen gebruiken.

00:00:23.280 --> 00:00:27.640
Ik bedoel hiermee dat je je niet alleen maar moet richten op de horende wereld en de dovenwereld maar links moet laten liggen, dat kan niet.

00:00:27.640 --> 00:00:28.560
Je moet je richten op beide werelden.

00:00:28.560 --> 00:00:33.480
De horende wereld, omdat je een CI hebt en de dovenwereld voor de gebarentaal.

00:00:32.920 --> 00:00:35.240
Tweetalig, dat is altijd goed.

00:00:33.760 --> 00:00:34.600
Tweetalig.

00:00:34.600 --> 00:00:37.120
Dan ben je ook niet verplicht om één van de twee te kiezen.

00:00:35.240 --> 00:00:36.040
Moe...

00:00:37.880 --> 00:00:42.080
Je moedertaal, je eigen taal, Nederlands, of noem maar op.

00:00:38.960 --> 00:00:39.400
Precies!

00:00:42.080 --> 00:00:45.880
Als ik naar mijzelf kijk, ik ben doof.

00:00:45.880 --> 00:00:49.400
Vroeger, toen ik jong was, mocht ik niet gebaren, maar moest ik praten, tja ...

00:00:47.040 --> 00:00:48.880
Nee, waarom?

00:00:49.440 --> 00:00:52.160
Pas veel later mocht ik gebarentaal gebruiken.

00:00:52.160 --> 00:01:00.320
Maar aan de ene kant vind ik het spreken goed, maar aan de andere kant vind ik dat je veel beter een CI kunt nemen, omdat je dan veel beter leert praten.

00:00:54.920 --> 00:00:55.680
Beter ...

00:00:55.680 --> 00:00:56.520
Wat?

00:00:58.600 --> 00:00:59.200
Wat ...

00:01:00.920 --> 00:01:04.720
Maar het liefst ook gebarentaal als we met elkaar communiceren, want ik ben doof geweest.

00:01:04.720 --> 00:01:07.160
Dus het liefst communiceer ik in gebarentaal.

00:01:05.960 --> 00:01:07.120
Dat moet ook verplicht worden.

00:01:07.160 --> 00:01:09.560
Dat blijft, dat zal altijd zo blijven, ook als je ouder wordt.

00:01:09.680 --> 00:01:12.240
Als je ouder wordt is het beter om tweetalig te zijn, daar ben ik het mee eens.

00:01:12.240 --> 00:01:14.640
Alleen maar gesproken taal, daar ben ik het niet mee eens.

00:01:14.040 --> 00:01:14.920
Dat vind ik ook niet leuk.
