WEBVTT

00:00:00.480 --> 00:00:02.920
Nee.

00:00:01.250 --> 00:00:05.570
Nee.

00:00:04.550 --> 00:00:08.990
Nee, ik ben het er niet mee eens, met wat hij zegt.

00:00:07.140 --> 00:00:09.410
Nee.

00:00:09.145 --> 00:00:16.155
Als je opgroeit, moet het tweetalig zijn, zowel spreken als gebaren, dat is goed.

00:00:16.200 --> 00:00:21.420
Als je opgroeit, is spreken ook belangrijk, voor in de toekomst, voor je baan.

00:00:20.640 --> 00:00:21.700
Precies.

00:00:21.450 --> 00:00:25.840
Als je in een horende omgeving gaat gebaren, kan niemand je volgen.

00:00:23.370 --> 00:00:29.220
Ja ... nee ... ik ben het met jou eens.

00:00:25.880 --> 00:00:29.900
Dan moet je praten.

00:00:29.260 --> 00:00:37.530
Vergeleken met vroeger ... als ik zie hoe het nu is, dan is er een groot verschil met vroeger.

00:00:37.530 --> 00:00:41.940
Ik vind dat je vroeger beter leerde dan nu, moet ik eerlijk zeggen, zo is het.

00:00:42.000 --> 00:00:45.520
Vroeger was ik op school blij met een strenge leraar.

00:00:45.560 --> 00:00:51.010
Bij logopedie moest je bijvoorbeeld met een papiertje voor je mond de 'p', de 'a' zeggen, heel precies, en zo verder.

00:00:51.020 --> 00:00:55.580
Ik ben blij dat ik kan praten en contact met horende mensen kan hebben.

00:00:55.610 --> 00:00:58.420
En ik kan ook contact met doven hebben door te gebaren.

00:00:58.460 --> 00:01:08.120
Als ik met een probleem naar de dokter ga, dan praat ik; als hij het niet begrijpt, pak ik papier en schrijf het op, laat het aan hem lezen, "ziet u", dat is alles.

00:01:08.590 --> 00:01:11.690
Ik ben ook blij dat ik kan spreken.

00:01:11.160 --> 00:01:12.280
Ja natuurlijk.

00:01:11.750 --> 00:01:14.450
Anders kan ik niet werken.

00:01:12.995 --> 00:01:14.195
Zo is het maar net.

00:01:14.465 --> 00:01:28.870
Communicatie met klanten is belangrijk, dus ja ... Ja, zo is het.

00:01:16.660 --> 00:01:21.000
Ook als er een horende vrouw naar je toe komt, die begint te spreken, en je gebaart terug, dan wil ze je niet.

00:01:21.020 --> 00:01:27.170
"Dat is balen, een supermooie vrouw [?], maar ik kan niet antwoorden, dat is jammer!"

00:01:27.500 --> 00:01:28.890
Zo is het dan toch.

00:01:29.030 --> 00:01:36.820
Aan de andere kant, iemand met een laag intelligentieniveau, die niet kan spreken, stimuleren met gebaren, dat is prima.

00:01:34.960 --> 00:01:40.040
Ja, dat klopt.

00:01:36.880 --> 00:01:39.600
Dat kan als een soort van ondersteuning.

00:01:39.635 --> 00:01:41.765
Zo iemand kan niet spreken, maar wel gebaren.

00:01:41.230 --> 00:01:42.560
Maar dat is ook ...

00:01:41.785 --> 00:01:43.765
Voor anderen moet het tweetalig blijven.

00:01:42.970 --> 00:01:43.680
Ja ...

00:01:43.720 --> 00:01:53.800
Als het echt niet lukt om te spreken, als het heel erg geprobeerd en gestimuleerd is, als je dan uiteindelijk kan zeggen dat iemand wel taal heeft, dan is dat mooi meegenomen, het is beter dan niets.

00:01:43.780 --> 00:01:44.460
Dat zijn twee verschillende situaties.

00:01:48.170 --> 00:01:49.230
Nee.

00:01:53.730 --> 00:01:54.560
Ja.

00:01:54.270 --> 00:01:54.900
Zo is het.

00:01:55.620 --> 00:01:57.940
Het is persoonsafhankelijk.

00:01:57.745 --> 00:02:00.100
Ja, klopt.

00:02:01.395 --> 00:02:02.615
Tja.

00:02:04.020 --> 00:02:06.320
Dus logopedie moet gewoon doorgaan.

00:02:05.460 --> 00:02:06.690
Nou, zeker.
